Hem / Dagbok

Dagbok 2008

Anpassad sökning

På gång 2008

 

December 2008 - Sista månaderna har bilprojektet stått stilla. Har jobbat intensivt med hemsidan för att slippa detta omfattande arbete i vår när lusten att meka i garaget kommer tillbaka. Är snart i i mål.

30/9 2008 - Hämtade 123:an efter en vecka på verkstad. Felet på motorgången hittades och det var bränslemängdfördelaren som var dålig och ersattes med en utbytes. Ny sådan kostar nästan 21 tusen! Dessutom kontroll av varmkörningsregulatorn, bränsletryck och en hel del andra justeringar, gör att bilen gick som en dröm när jag hämtade den. Och växlingen gick hur mjukt som helst i alla lägen. Trodde inte att det gick att få den så bra. Ska bli spännande att se hur den startar och uppför sig nu på tomgången när den stått ute några dagar i fuktiga och kyliga luften, men klart bättre blev det. Nu börjar det bli riktig kul och längtar efter att få göra en längre körning.

31/8 2008 - 111:an får stå tillbaka, för jag ska kolla över 123:an lite nu när den inte behövs som vardagsbil längre. Går bättre och automaten växlar som en dröm vid varm motor. Motorn är lite ojämn som kall och bolmar en hel del. Lite mer justering och kontroll behövs. Annars går den bra, fast lite för fett.

27/8 2008. Besiktning av 111:an gick bra. Rent protokoll. CO-halt justerad till 4.5.

25/8. Tömde tanken på 50 liter. Upptäckte att jag hade läcka på bränsleslangen till pumpen. Inte bra inför besiktningen senare i veckan. Inhandlade slang på OK och bytte bort en 40 år gammal slang.

16/8. Hittade felet till att höger bakhjul gick varmt hela tiden, trots nytt bromsok sedan flera år. Fanns en spricka i klossarna så den var lite sneda. Nya original inhandlades och byttes. Förmodlingen blev de skadade utan att jag såg detta när gamla bromsoket gick varmt.

Söderköping 2008 - Mercedes-Benz klubbens årliga träff i augusti.

Ulva Kvarn - Mercedes träff 29/7 2008

Juni/Juli 2008- Gammelbilen rullar fint i sommar. Inget mer behöver göras just nu. Känns trygg och härlig att åka med. 280 CE:n går dagligdags mellan hemmet och tågstationen och mer långkörning en gång i veckan. Här behövs lite strypning av bensintillförseln i insprutningspumpen. Lite hård automat när den är kall, sedan hur mjukt som helst. Efter elva år så behöver den ruskas om och köras.

4/5 2008 - Nu är min "Red Lady" igång igen efter vinterns stillestånd, med bortplockade spridare och kylare. Efter en svår och plågsam start, så är hon numera så mjuk i tomgången som aldrig förr. Hittade att tomgångsskruven hade skruvat ut sig så motorn ströps av för mycket luft.

1/5 2008 - Hänt en del sedan sist. 123:an står på verkstad. Underhållet har varit bristfälligt, så det måste bytas en del delar förutom normal service. Pingstaftonen ska vi köra MHS Lopp 60/70 i Norrtälje. 123:an är anmäld men chansar inte på att den är klar. Idag har jag satt fart på att skruva ihop 111 Coupén igen till kommande helg. AC-arrangemanget får stå tillbaka några år. Remskivan sitter på plats och nya drivremmar är monterade. Mer om detta kommer.

11/4 2008 - Har ÄNTLIGEN FÅTT MIN REMSKIVA! En nästan religiös känsla att hålla skivan i handen. Tung, gedigen, blank svartlackerad, balanserad, till W108-modellen från slutet av 60-talet, i lager fortfarande !! Den har en extra skiva för klimatorremmen.

7/4 2008 - Har under helgen lackat spridarerör och luftfilterhus. Dags att snart plocka ihop bilen. Idag köpte jag vacumslangar till CE:n på OK. Tror det är dags att byta alla som har med motorstyrningen att göra efter 31 år.

1/4 2008 - Beställde tid för rekond av inredningen. Var inte röklukt i bilen utan lukt av "patina" gammal Mercedes, sa han på Ditec. Halvljusen har lagt av (säkringsfel), men de lampor som satt i 100/80 W, har jag bytt till normala så att reflektorer m m inte bränns sönder. Upptäcker lite mer för varje dag om bilen. Alla dessa vakumslangar till allt! Centrallås, motor. Igår fick jag broschyren jag köpt på Tradera om bilen från 1977. Otroligt sköna bilder på den bruna bilen. Ska skanna av.

18/3 2008 - KÖPTE EN MERCEDES-BENZ TILL! En dröm om att ha flera 280:or och när jag fick en "liten" slant "över" i vintras började det mala i huvudet. Skulle det bli en W114, W123 eller W124 - rimliga alternativ för plånboken. Fastnade nog trots allt för en W123 som var skattefri, en 1977:a som stått i cirka 15 år av tiden, totalt i två omgångar. Rostfri och maskinellt i bra skick, hoppas jag. Det är en mycket vacker bil!

8/3 2008 - Igår beställde jag Gunson Digitala Gastester av co-halten på Ebay. Under veckan köpte jag Herdins bets på påse nr 71 som ger en varm brun kulör som liknar Makasar väldigt bra. Fick för mycket rött i det bets jag köpte tidigare, Har lyckats skruva av slangarna till Klimatorpaketet som sitter i bilen. Dessa satt som berget och var rädd att dra sönder kopparrören de satt i. Nu kan jag kontrollera ev rost och rengöra denna enhet inkl huset den sitter i.

26/2 2008 - Klimatorprojektet går in i en ny fas. York-kompressorn fick sin dödsdom idag. Igår fick jag veta att det var dyrare att renovera än att köpa ny. OK för det. Tror priset för en ny var 5.700 + moms. Lyssnade med AirCond-center vid Tanto för jag behövde mer info från en "expert" på området, om det var värt att gå vidare. Man sa att York-en inte kan användas med nytt köldmedia. Den "kan" fungera en tid, sedan går den sönder. Tvåkolvskompressorns uppbyggnad gör den tungstartad och klen invändigt för att klara det högre trycket av det nya mediat. Se vidare.

22/2 2008 - Kul grej jag fick på jobbet idag. "Why are women more attractive than men" ? Kolla bilen på gatan!

21/2 2008 - Fick äntligen bort den gamla remskivan som måste bytas till en för dubbelrem, för Klimator och Servopump. Remskivan är beställd från Tyskland. Köpte bets och plywood för klimatorpanelens front. Ska dölja plasten om det går. Behr-klimatorn har träpanel och kanske kan eftermarknadens Frigiking bli vacker också. Bilen har ett träslag i panelen som heter Makasar och lär härstamma från Indien. Faner finns i Oskarshamn hos Fanérkompaniet, men testar hur det går med bets.

16/2 2008 - Monterade bort kylaren för att komma åt remskivan. Kladdigt med olja från motorkylningen och automatlådan, förutom glykolen.

13/2 2008 - Sålde elhissarna jag köpte för drygt två år sedan. Köpte lager till spännrullen för Klimatorremmen.

11/1 2008 Klimator - Nu har jag bestämt mig för att montera A/C:n jag köpte till bilen 2007. Lämnade in kompressorn för översyn. Det är en utbytes från 1986 och vi ska försöka renovera den i första hand för att bibehålla originalitet. De nya utbytes lär vara svarta. Denna är också utbytes från ursprungliga 1969. Kondensorn ska provtryckas och vätskebehållaren ska bytas ut. Alla slangar byts till nya lite smäckrare.

11/1 2008 Filter - Köpte på mig lite extra oljefilter. När man väl ska byta så finns originalen inte på lager hos Mercedes. Höll på att få fel filter, som tur var observerade jag att de 3 första 0:orna saknades i A000 180 0009 Planerar också att byta filter i automaten framöver. Fick med en extra korkpackning i onödan eftersom den låg i asken med nr A113 270 0098. Upptäckte senare att filter byttes på bilen för inte så många tusen mil sedan, så det får väl ligga på hyllan.

 

 

 

 

 

.

.

 

 

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)