Hem / Dagbok

Dagbok 2009

Anpassad sökning

 

På gång 2009

Två vackra coupéer från olika tidsepoker, så olika men "bara" 8 år emellan. Fast W111:an är en verklig tidlös klassiker i jämförelse med den modernare 123:an. Kul att se bägge tillsammans och jämföra proportionerna.

Dec 2009 - Två månaders datastrul, men nu är jag på G igen! Lidande bl a Hemsidan. Har köpt lite saker på Tradera, bl a Sats (4st) nya täckkåpor till domkraftfästen 2st. fram + 2st.bak till:  W111 COUPE + CABRIO. Och en ny vattenpump att ha på hyllan till W123:an. Förutom lite spännande broschyrer som jag ofta ger bud på. Annars inte hänt så mycket.

1/11 2009 - Haft datakrasch! Även om man har backat upp filerna är alla program off och dess licenser. Även inställningar webbhotell, favoriter etc . Allt! Men det är väl i-landsproblem. Hösten springer fort förbi. Lite dåligt samvete att bilarna fått stå, men har haft mycket att att göra i höst. Närmast i tur blir att fixa ventiltätningarna i 123:an. Tror jag att jag gör endast detta och låter toppen vara kvar. För för stort och dyrt annars. Har haft datakrash och det är inte kul när allt man har är på väg att försvinna, trots backuper. Några viktiga Adobe-program vill installera sig på japanska, så det är omöjligt att förstå.

3/10 2009 -Laddade upp ett första klipp till Youtube, mitt första f ö från FENTRÄFFEN och firandet av Ewy Rosqvist, vår "rallylegend" från 60-talet. Nu nyss 80 fyllda, men vital till tusen. Har jobbat max med redigeringen av filmen, nu är den klar och kommer att finnas på Youtube. Fler delar från den 10 min långa filmen ska laddas upp. Se filmen.

2/10 2009 - Besiktning av släpet. Bruksbilen skicka ingen ström till bromsljuset på släpet. Fick ta 123:an som har drag. Den har säkert inte kört släp på 20 år minst. Fettade in kulan och ruckade på kontakten för att få blinkersen att fungera. Det gick bra. Ingen anmärkning. Men CE:n blev konstig. Alltid när man åker till Bilprovningen med gammelbil så är den hopplös att få igång utanför portarna. Varför? CE:n har gått kalas hela sommaren - nu är den från en dag till en annan knölig att starta. Vad har hänt?

26/9 2009 - Har jobbat mycket med att redigera filminspelningen jag gjorde när vi träffade Ewy RosqvistFenans 50 års jubileum. Kommer snart på YouTube. Blir så imponerad av den formidabla succén hon och sin co-driver gjorde i början av 60-talet i en 220 SE Fenmerca. Förebilden till dagens film "Rallybrudar". Med en snittfart på 126 km/t i ett lopp på hela 444 mil kom man i mål 3 tim före 2:an 1962 i Argentina. Ska forska mer om detta och ha en sida om detta här.

Idag fick 111:an ut och lufta sig i den vackra höstlördagen. En tur till Sigtuna, kanske den sista långturen i år. Har märkt att motorn börjar strula lite mer nu. Svår att starta kall och varm. Tror det har att göra med att vi ställde ned co-halten förra hösten på Besiktningen. Bränsleblandningen är troligen för "torr" nu. Hittade en liten begynnande rostupphöjning i falsen invid backluckans gummilist. Hmm..Sällan bilen går i regn, men man måste ju tvätta inför varje körning då den dammar igen i garaget. På hemväg. På motorvägen. Omkörd av en silver Coupé 280SE01969. I skymningen. Vilken vacker syn. Etsad på näthinnan. Våra bekanta körde om när vi svängde av. Som Ernst säger - jag går igång på det!

Vecka 35 2009 - CE:n fick åka vidare till Sälen för en semestervecka. Den går kanonfint nu, bortsett från otäta ventiltätningar, men det blir nog vinterprojekt att lyfta toppen.

21/8 2009 - Avresa till TÄLLBERG och STORA MERCEDES-TRÄFFEN. En lyckad tillställning. Alltid lika proffsigt arrangerad. Bilder kommer. Närvarade med min 280CE.

15/8 2009 - Instrumenten bytta i panelen. Mina i en 83:s. Alla lampor nya. När jag trycker in instrumentbrädan blir det en springa upptill. Men det ser ut att fungera. Upptäckte någon vecka senare att bara 1 av de stora lamporna lyser över panelen. Måste alltså bort igen!

8/8 2009 - FENTRÄFFEN 2009 norr om Linköping i Kornettgården. Fenan 50 år! Har ju en "halv-fena" med W111-Coupén. Den stora begivenheten var också EWY ROSQVIST, vår rallydrottning från 60-talet. Ewy, nu precis fyllda 80 år firades av Mercedes-klubben. Filmade tillställningen. Mer kommer om detta.

2/8 2009 - Monterade ur instrumentpanelen ur 123:an. Den är lätt att ta ur - inte första gången tydligen det gjorts. Undrar varför. Smidigt i alla fall: 2 elanslutningar och oljetrycksledningen (10 mm nyckel) samt hastighetsmätarvajern (för hand). Ska byta till en stomme från en 83:a eftersom min inte fungerar i mörker. Mer om detta fel, som beror på trasiga speglar som ska projicera ljuset på mätartavlorna.

28/7 2009 - Träff Ulva Kvarn och besök hos Stig Larsson. Beslutade mig för sent att åka så jag åkte direkt hem till Stig för några timmars samvaro i mysig hemmiljö bland gammelbilar och lantlig miljö. Bilder kommer. Tog 111:an. Inte riktigt nöjd med motorgången. Har långsamma vibrationer. Undrar om tändningen står rätt?

Juni/juli 2009 - Lite har hänt, om än inte några stordåd. Passat på att ljudisolera invändigt mot motorn på 123:an. Ska gå vidare med golvet under baksätet. Har mycket mjuk gång nu, i klass med ny bil efter isoleringen. 111:an ska också få samma översyn, men måste först passa in Klimatorn under instrumentbrädan. Har också passat på att köpa nya huvstoppar till bägge bilarna. 123:ans motorhuv fladdrade i fartvinden, då det saknades ett stopp på höger sida. 111:an hade inga alls, men det märktes inte.

30/5 2009 - RIMFORSA MARKAD! Tänkte att jag skulle åka dit. Trodde det inte var så långt men tog 123:an och den fick spänna ut på långkörning. Härlig resa i sommarvärme och nästan 50 mil t/r. Förvånad över den låga förbrukningen, c:a,11 l/mil. Ska kolla av om det är verkligt eller pumpen slog av för tidigt vid tankning. Fin tillställning, med många vackra Mercedes och hittade lite bra delar.

Bara Stefan Arnesson som säljer delar! Ingen blev dålig.

21/5 2009 - Första längre premiärturen för min W123 Coupé 1977. Tillsammans med Kjellkvists fina 280SE W111 från 1969. Vi åkte till Taxinge slott och avsmakade deras 30-års jubileums kaffe med marängtårta för endast 10 kr. Sedan till Mariefred där "Livet i Fagervik" utspelades i SVT:s populära serie. Bilarna gick bra på den runt 16 mil långa trippen. Mycket nöjd med min W123 som nu börjar fungera som den ska.

10/5 2009 - Bytte olja "igen" i 123:an. Nu fick den Castrols High Milage, 15W-40. Den oljan innehåller tillsatser som mjukar upp beläggningar på gummitätningar i motorn. Förhoppningsvis att ventiltätningarna får bort sin hårda hinna. Men detta är nog bara ett hopp. Ska nog montera bort toppen framöver i alla fall. Bilen startar i alla fall bra nu. Ska bli spännande att köra den igen i sommar.

9/5 2009 - Vi fick igång den 220SE Coupe 1963 som stått vinterförvarad hoss oss. Tre saker fixade. Växelväljaren hade lossnat, eftersom skruven som höll armen ramlat av. Hittade skruven och en liten saxpinne under golvmattan...? Bränslepumpen byttes till en ny. Vilken skillnad! Den gamla var numera stendöd. Vaknade inte ens om man slog på den med hammare. Men först när vi tömte bränslefiltret på oxiderad bensin kom färsk bensin fram till motorn som den kunde starta på. Och så nytt bromsok höger fram. Nu är den bilen klar för sommaren.

5/5 2009 - Drog fram instrumenten på CE:n för att lättare komma åt de lampor som sitter upptill. De största är på 3W, de små på 1,2W. Halogen lär det vara - modernt så det förslår.

2/5 2009 - Så var det äntligen dags för första premiärturen sedan augusti 2008. Gick ypperligt i den svala morgonluften på väg till Aros Veteranmarknad utanför Västerås. Lite trilsk var motorn att starta i värmen på flygfältet och kändes ansträngd i kön på väg ut... Undras varför?

25/4 2009 - 280CE:n togs ut på längre åk. Nu slutade blinkersen att fungera. Var glapp i kontakten till reläet som jag först hade svårt att hitta. Satt under varningsblinkersen bakom växelspaken. Någon har satt en lös extrasladd i ett av kontakthålen - varför och vart går den? Passade på att se över varför instrumentbelysningen näst intill lagt av. Köpte nya lampor och började byta ut. Krångligt att krypa under instrumentbrädan.

12/4 2009 - Ut med 280CE:n ur garaget. Kom knappt ut. Vänster bromsok bak låg på. Blev att jobba med största rörtången att få kolven att släppa och mjuka upp den. Får se hur länge det håller. Har det börjat kärva kommer det att fortsätta. Provturen - hade roterande ljud från hjulet. En skyddsplåt hade vikt sig och kom åt fälgen på insidan. Lätt fixat.

5/4 2009 - Börjar ladda batteriet till 123:an. Halvtomt. Snart dags att premiärköra. Monrerade bort kåpan över växelspaken på Argéns 220SE som fått problem med att växelspaken tappat kopplingen med lådan. Hittade felet - en bussning hade fallit bort, inkl skruv, mutter. Ja allt var borta! För att få bilen körbar måste vi tömma tanken, byta till ny bensinpump, laga växelväljaren och kanske byta bromsoket fram. Bromsbehållaren var nästan tom.

22/3 2009 - Lyfte upp Argéns 220SE för att kolla varför växelväljaren gått sönder och hur bensinpumpen var monterad. Såg inget underifrån betr växlingen. Upptäckte däremot att de hade läckage på höger bromsok fram.

11/3 2009 - Fick Tabellbok 1985 som jag köpt på Tradera. Helt i nyskick! Dessförinnan har jag senaste månaden köpt en Tabellbok 1982, en bok om CL Coupés och en pärm från 2000 "News Media Information". På rea för 175 kr dessförinnan den stora boken "Histrorien om Mercedes Benz" av Trevor Legate. Den kan rekommenderas. Tabellböckerna är bra att ha för att få tekniska data till de olika modellserierna.

12/2 2009 - Vitt ute, 1 dm snö. Nu ska gamlingen ut ur garaget! Inte så allvarligt, men var tvungen att ta in V70 för reparation. W111:an har inte varit igång sedan besiktningen i slutet av augusti. Bränslepumpen snurrade igång, det gurglade i tanken och vips så spann motorn.Hörde på bränslepumpen att den borde ha gymnastiserats oftare. Allt som vanligt ändå! Skönt! Fick lite nya ytor att platta till på däcken och lagren nya ställen att stå på. Om två månader är det vår och dags för resor igen.

11/2 2009 - Blev varse att sommarens stora Mercedes-träff är i Tällberg, Dalarna - 21-23 augusti. Jättekul!

24/1 2009 - Startade upp 280CE:n för att köra in en bruksbil i garaget. Tyvärr var det isigt utanför garaget och det krävdes en skottkärra med grus för att få fäste under drivhjulen. Trots broms drev bakhjulen sakta på det hala underlaget.

Jan 2009 - Klar med den nya utformningen av sidan www.W111.se. Är nöjd. Men det tar tid att fylla upp allt. Ett långsiktigt roligt projekt - fast nu börjar bilsäsongen snart. Dagarna blir ljusare för varje dag som går.

 

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)