Header image  

 

Dagbok

Utflykter 2007

 
  HOME ::
   
 

Utflykter 2007

 

Första långtrippen
Invid byggnader kring Örbyhus Slott i Norra Uppland Vid Örbyhus Slott i Uppland

En solig lördag 16 juni startade vi för att göra en längre sväng upp mot Dalälven, via Heby, Östervåla , Söderfors, Tierp, Örbyhus, Uppsala och så hem Enköping. En nätt tripp på 27 mil.

Första 4 milen lät bilen som en Finlandsbåt, en dovt pulserande ljud. Det började inte så bra, eftersom växeln också hoppade ur precis utanför hemmet när den skulle växla upp. Växelväljaren är hopsatt med najtråd eftersom gummibussningen varit så svår att kränga på, så den hoppade ur. Backade hem de få metrarna och så tog vi en grusväg för att kolla in funktionen och det gick felfritt.

Nåväl, tankningen med ny färskt 98 oktan måste ha gjort susen, för därefter började bilen gå bättre. Förra sommarens soppa måste ha mist en del oktan. Det märktes hemma också för jag fick justera tomgången och tändningen då den tjuvstannade och bluddrade. Ju mer vi åkte ju högre blev tomgången så det blev åt rätt håll.

Sammanfattningsvis en jättehärlig resa och välbehövlig motion för motorn.

Semestern har börjat!

Gripsholms Slott Mercan vid Gripsholms Slott Bilen vid Gripsholms Slott 16 juli

Idag tog vi en sväng till Gripsholm och Mariefred. Solen sken, varmt i kupén. Motorn brummade på. Gillar inte 55:an till Strängnäs! Den är farlig. Håller man hastigheten har man nån i häcken i alla fall. Nu börjar bilen bli dammig. I sommar har den fått vara en bil som används. I kvällsol blänker det förföriskt från stjärnan och skärmarnas rundning. Tur man har tonad ruta och solbrillor.

 

JUNI & JULI

Utflykt till Gripsholms Slott

Coupéer i GripsholmBomfällning Taxinge

Lena ringde en kväll i början av augusti.  

- ska vi åka till Taxinge med Mercorna innan semestern är slut? Det ska bli fint väder imorrn!

- Klart vi kan, sa jag. Vi ses kl 11 i Mariefred vid Gripsholms stora parkering.

Denna blöta sommar gällde det att pricka in de fina dagarna.Som vanligt kom vi iväg lite sent och broöppningen mellan Enköping och Strängnäs sinkade oss. Att komma i tid är hedersak, så cruising på småvägar byttes mot full fart på E20. Lena och Per med sin 220 Coupé 1963 kom från Stockholm och vi startade i Enköping. Mobilen ringde!

- Mats, var är ni?

- Utanför Gripsholm! Du ser oss nu!

Vi hann i tid! Prestandan i  280 SE:n från 1968 med Bosch mekaniska bränsleinsprutning infriade än en gång förväntningarna. Majestätiskt gled vi ned mot den proppfulla och dammiga parkeringen utanför slottet. Ingen plats värdig en 60-tals coupé. Fick bli en oskyltad plats i skuggan långt från Svensson-bilarna. Dagen blev het. Lunch avnjöts i svalkande skugga på terassen till Gripsholms Slottspaviljong. Men snart gjorde sig kaffetarmen påmind.

Vi hade inte varit till Taxinge Slott tidigare, så stjärnorna styrdes mot norra Europas största kakbord och det efterlängtade kaffet. Först fick vi invänta bomfällning och passage av ångtåget tillhörande Östra Södermanlands Järnväg. Tredjeklassresenärerna på träbänkar vinkade ivrigt och vi kände oss lyxiga, sittandes i den ombonade förstklassiga,  med skinn försedda inredningen. Snart var kusten klar och det bar iväg på slingringa vägar mot kakbuffén i Taxinge.En kul utflykt i kulinariskt tecken i slottsmiljö med Mercedes Benz vackraste Coupéer.

Många får plats i en Merca Coupé
Det går in fler än man tror i 60-tals coupén! Från vänster:
Mats och Elisabet Brunberg, Lena Argén, labradoren Bella, Lillemor Nordwall, Rolf Larsson samt Per Argén.

Vi lever på minnet hela vintern.

Tripp till Nora i Bergslagen !

Lanthandel utanför Nora Mercedes bilar utanför Lanthandel i Gyttorp  Rälsbuss i Nora

Nora! Så fick Mercan åka dit också, till denna gulliga, vackra trästad. Vi var på genomresa i själva staden, men sov över hos bekanta. Bilen gick bra. Faktiskt riktigt bra när den närmar sig 4.000 varv och 120 km/tim. Mellan 3.500 och 4.000 känns det som om den går riktigt fint, utan konstiga självsvängningar som runt 3.000 och 80-90 km/tim . Har inte velat pressa den mer. Kanske vore det värt att byta brytarspetsarna mot elektroniska. Blev ganska många mil i motorvägsfart så tanken dränerades på bensin. En förbrukning på nära 2 l/mil. Undrar vad som inte fungerar som det ska? Blev tvungen att lägga i 95 oktan kompletterad med oktan-booster. Kändes som det fungerade. Nån som har erfarenhet? 98 oktan försvinner på alltfler mackar så om man inte tankar i tid blir det problem. En märklig ljudupplevelse var en våt regnbana i Nora-trakten. Fick ett mycket konstigt vinande ljud från Michelin-däcken. Aldrig varit med om det tidigare. Är de för gamla och hårda? Vi besökte också en gammal "lanthandel" intill Gyttorp. Märkligt nog svängde en W108 350 in framför oss så ett litet kärt sammanträffande av 2 oldies.

AUGUSTI

Höstens sista långresa till Sätra Brunn och Sala

Coupéer vid Drottning Christinas Schakt i Sala Sätra Brunn - W111:or gästar

Sätra Brunn Kjellkvists 280 SE Coupé 1969 Hemma igen på gårdplanen

23 sept 2007.

Det var skönt att ta ut bilen på en långresa igen, med våra bekanta och deras 280 SE Coupé från 1969. Målet var att äta i Sala, men vi tog en omväg via Sätra Brunn som inte hade besökt tidigare. Lite hösttomt, men en skön dag med möjlighet att sitta ute och fika. Bilarna gick bra, väckte uppseende, vägarna trevliga och vi avlutade vid Salagruvan. Innan mörkret kom blev det rask hemfärd. Mina gamla ljus är inget att ha när det är mörkt, så halogen är ett måste på väg 70, denna ytterst farliga vägsträcka mellan Sala och Enköping.

SEPTEMBER