Hem / Historia

Mercedes-Benz W123 1976-85

Anpassad sökning

280CE 1977

 

Nyförvärvet - en 1977:a 280 CE (E-class) med Twin-Cam-motorn! Vackert brun metallic, med velour klädsel och orange dörrpaneler - tidstypiskt 70-tal. 123:an känns som en modern bil, stor skillnad mot 111:ans 50-talsursprung. Den bruna färgen på denna gamla E-class har i 2009 års tappning, 30 år senare, fått en renässans. (bild till vänster).

Coupén har tidlös design, blir vackrare med åren och är en bra instegsmodell för den som vill ha en kommande klassiker till ett hyfsat pris. Reservdelsförsörjningen är bra, då 123-serien bestod av över 2,5 milj tillverkade bilar. Coupén har samma front och bakparti som standardmodellerna.

Däremot är coupén kortad och taket sänkt mot den vanliga 4-dörrars limousinen. Bara en tusendel av alla tillverkade var en 280 CE. Det gör bilen extra intressant! (Maxibild om du klickar på dem). Just taksänkningen och den kortare karossen gör modellen mer harmonisk i sin design.

Klicka på bilderna för zoom.

  • Klimator
  • Taklucka
  • Drag
  • Elvärmd bakruta
  • Stolsvärme i framstolar
  • Strålkastartorkare
  • 4-stegs Automat
  • Amerikanskt utsmycknings-kit på bakluckan (eftermonterat)
  • 6-cylinder med två överliggande kamaxlar
  • Bosch mekanisk insprutning: K-Jetronic med luftmängdmätning
  • 19.000 mil
  • Typ W123.053
  • Motor: 110.984
  • Blaupunkt stereo

Köpte den i Jönköping den 18 mars 2008. Då hade bilen stått avregistrerad andra perioden sedan 1997. Pirrigt att köra de 35 milen hem i snöoväder, den höll måttet och resan gick bra. Forskar i första periodens avställning, då bilen blev avregistrerad i ett dödsbo. Det tidigare livet var i Göteborg med ett annat registeringsnummer. Har fått kopior från Vägverket så nu kan jag följa historiken nästintill hela vägen.

CE:n är i mycket bra skick. Ingen rost i skärmar eller bärande delar. Bilen genomgick en omfattande renovering av förra ägaren i mitten av 90-talet innan den ställdes av. Omlackad i originalkulör, DB 404 Milan Brown.

Skriver nu maj 2009

Grönt för att den är på G! Har börjat åka med CE:n och den är otroligt skön, mycket klassisk Mercedes. Går mjukt, tyst och värdigt. Glidare som växlar näst intill omärkt när den uppnått arbetstemperatur. Har fixat lite bättre ljudisolering mot torpedväggen. Ska bl a se över avgassystemet och instrumentbelysningen

Ditec bilvård

Byte av eldetaljer

Beställde tid för kem och tvätt av inredning. Inte alls sliten, men kändes fräscht att få göra detta. För 1800 kr fick jag en bil med nykänsla i inredningen. Både plyschklädsel och de oranga dörrpanelerna fick ny fräschör. Som nytt! Inte slitet alls!

Nya Beru tändkablar, fördelare och rotor anskaffades. Enligt utsago ska Beru vara bättre än Bosch ? Att bilen gick med de gamla tänddelarna var en gåta.

Verkstadsbesök - MBZ Classic Service

Bilen var konstig - kanske 11 års stillastående gjort sitt, men det som sas ha fixats på bilen verkade inte stämma.

Hur som helst - 6 hela veckor på verkstad gjorde underverk. Den går bättre nu, även om jag inte är helt nöjd med gången på tomgång.

Det blev ett omfattande byte av delar kring bränsleförsörjningen - hopplöst upprostat! Det som byttes var tomgångskruven (som fastnat), luftfilter, filter automatlåda, bränslefilter, bränsletryckkammare, bränslepump, slangar, vacumförgreningar etc.- 10 tusen i bara delar. Skönt att få grejor att lita på.
 På hemväg från verkstaden fastnade jag i en stillastående kö på Lidingövägen. Med växeln i började bilen arbeta sig framåt, i takt med att bromspedalen sjönk mot golvet. Trycket i huvudbromcylindern försvann. Bytte till ny Huvudcylinderden 14/6 2008, samma som Volvo 740. Kostade strax över 1000-lappen.
Läste en artikel av Bosse Bildoktorn och det ligger en viss sanning i att bilar som stått ska ha en extra "grogg" tillsats för att rensa koks och annat som lagrat sig. Hällde i lite insprutningsrengöring och efter en halv tank tyckte jag mig märka en viss skillnad. Placebo? 14/6 2008 - Hällde ut tjärliknande gammal olja när jag bytte till ny frisk Castrol motorolja. Den gamla oljan hade många år på nacken. Fram på senhösten innan bilen ställdes av inför vintern, bytte jag en gång till - den "nya" oljan var svart igen. Nu blev det halvsyntet. Hade inte skadat med invändig motortvätt.

Wynn´s i bilen

Prövar att hälla i litet smörjmedel i automaten och tillsats till motoroljan. Bilens långa stillastående har samlat avlagringar som jag vill få bort. Tillsatsen i växellådan gör att den växlar finare nu.

Rengöring och smörjning av luftpump

Det lät inte bra i luftpumpen. Plockade isär den och smörjde upp denna. Verkar vara smörjd med grafikfett. Nu fick den kopparpasta i brist på det andra. Får se hur det går. Denna har betydelse för avgasreningen på bilen.

 

30/9 2008 - Hämtade 123:an efter en vecka till på verkstad. Felet på motorgången hittades och det var bränslemängdfördelaren som var dålig och ersattes med en utbytes. Ny sådan kostar nästan 21 tusen! Dessutom kontroll av varmkörningsregulatorn, bränsletryck och en hel del andra justeringar, gör att bilen gick som en dröm när jag hämtade den. Och växlingen gick hur mjukt som helst i alla lägen. Motorns ojämna gång tidigare påverkade också växlingarna, via det vacuum undertryck som styr automaten.

Trodde inte att det gick att få den så bra. Nu börjar det bli riktig kul och längtar efter att få göra en längre körning.

M110-motorn börjar äntligen bli så bra som den ska vara och jag som varit så negativ.

Mercedes-Benz, Mercedes, MB 280SE, W111, W112, 60-tals coupe, 280SE Coupe 1968, Historien om Mercedes W111, Zündapp KS100, Bosch mekaniska insprutning, Intermittent insprutning, K-Jetronic,  Motor M130, M129, M127, W187, W107, W108, W109, W114, W115, W123, W124, W126, Tabellbok Mercedes, Mercedes Service, Mercedes-Benz Klubben, AHK, MHS, Bilskrot, Junkyards, Bildelar, Spareparts, Mercedes Parts, Bildelsbasen, Biltema, Autoexperten, Hedins Motor, Philipsons, Tradera, Ebay, Styling, Motor,

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2010 W111.se (established 27/12 2007)