Hem / Historia

Modell W111

Anpassad sökning

W111

W111-modellen 220SEb Coupe pressvisades i Stuttgart februari 1961 i samband med återinvigningen av Daimler-Benz muséet. Allmänheten fick tillfälle att se den nya bilen en månad senare i Geneve, jämte den nya Jaguar E-type. I september gick modelltypen i produktion.

 

Historia

W111 - 220 SE - I februari 1961 introducerades Coupén och i september Cabrioleten (Convertible). Karossen var en vidareutveckling av Sedanens lite kantigare USA-influerade design, men genom att tona ned fenorna och mjuka upp linjerna skapades en kaross som idag är mycket eftertraktad bland bilentusiaster.

W111 - 250 SE kom i augusti  1965, med motor och övriga förbättringar från W108.

W111 - 280 SE kom i november 1967 med större motor. 280 SE 3.5 med V8-motor kom i augusti 1969 och sista levererades juli 1971. Produktionen av hela denna vackra modellserie upphörde i maj  1971. Produktionen uppgick till totalt 32 804 tvådörrarsvagnar

W112 - 300SE kom som en ersättare till den berömda familjen W189, med sina vackra och lyxiga modeller av typ 300. Man lånade chassie från Fenmercan (Fintail, Heckflosse), med smärrre modifierringar. Med mer krom ville man markera att det var en bil, inte som alla andra. Modellen gick ur produktion 1965 med totalt 3,127 byggda exemplar av Coupén och Cabrioleten.

 

Coupéen och Cabrioleten gick i produktion september 1961.

220SE:ns upphängning kom från W111 4-dörrars, med endast mindre modifieringar för att bilen skulle bli något lägre, fastän entusiastiska bilförare kunde beställa styvare stötdämpare. Transmissionen var densamma med en 4-växlad manuell växellåda. Från augusti 1961 fanns en ny 4-växlad automatlåda med utväxling 4.1.

Med samma motor som 4-dörrar Sedan, insprutningsmotorn på 2.195 liter, så var prestandan lika. Man tillverkade 16.902 av modell 220Seb W111 Coupe och Cabriolet.

W111 / W112 Coupé och Cabriolet

   
Modell Typ Motor
Byggd
Antal
220SEb/Cp 111.021 127.984
2/61-10/65
14.173
220SEb/Cb 111.023 127.984
9/61-10/65
2.729
250SE/Cp 111.021 129.980, 981
9/65-12/67
5.259
250SE/Cb 111.023 129.980, 981
9/65-12/67
954
280SE/Cp 111.024 130.980, 984
11/67-5/71
3.797
280SE/Cb 111.025 130.980, 984
11/67-5/71
1.390
280SE 3.5 Cp 111.026 116.980, 990
11/69-7/71
3.270
280SE 3.5 Cb 111.027 116.980, 990
11/69-7/71
1.232
300SE Cp 112.021 189.985, 987
2/62-12/67
2.419
300SE Cb 112.023 189.985, 987
2/62-12/67
708

 

SkivbromsarFrån början hade man trumbromsar bak, men ganska snart kom skivor även här.

 

Servostyrning111:orna var tyngre, speciellt cabrioleten vilket ställde krav på servoassistans som

.

250SE 1965 - 67 Motor M129.

Tillverkat antal: 6.213

 

280SE 1967 - 71 Motor M130 - omkonstruerad för bättre kylning

Tillverkat antal: 5.187

280SE 3.5 1969 - 71 Motor M116 - W111:an, den första Mercedes modellen som fick den nykonstruerade 8 cyl motorn, inte att förväxla med 6.3 l motorn i 600 Limosinen från 1963.

Tillverkat antal: 4.502

Utfasning av modellen Större säkerhetskrav och ekonomi gjorde att modellen nog överlevt sig själv. Sedanen hade slutat tillverkas redan 1968 och ersatts av W108.

Totalt tillverkat antal: 32.804

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)