Hem / Historia

Min bils tidigare (historia)

Anpassad sökning

12 september 1968

Beställare till bilen enligt Vagndatakortet var Handelsgesällschaft i Zürich, Schweiz.

Beställning i fabriken är lagd tisdag 30 juli 1968. Noteringar på kortet om tillval av 302 och 811. Kulör var DB 542. Se längre ned om detta.

 

 

 

Bilen är en import från Schweiz 1988 av förra ägaren, som köpte den året innan. Sedan 1987 har fordonet gått dryga 3.000 mil, idag lite mer än 16.000 mil. Ursprungskulören är Dunkelrot (DB542) men bilen lackades om för 20 år sedan till den ovanliga och snarlika nyansen, metallic Lasurrot (DB567). Ägarhistoriken i Schweiz är nästan helt känd.

När jag köpte bilen år 2000 hade den stått i ett magasin i Malmös hamn i 7 år. Under dammet så reste sig en pärla, vacker med viss patina. Bilen går mycket bra, lite för törstig, men kanske är jag för kräsen. Kör mellan 100-150 mil om året. Karossen och chassiet är i mycket bra skick - färgmarkeringarna från leveranskontrollen 1968 är kvar under bilen. Det jag saknar är främst elhissar. Klimator har jag skaffat och kommer att montera. För att få bättre ljus mörka kvällar, blir det nog också amerikaljus framöver. Kanske också återgång till plåtfälgar och navkapslar, som jag tycker är snyggare.

Omvårdnad och byte av delar har gjorts och görs löpande. Det är en hobby och då måste man skruva lite hela tiden, men bilen har inte renoverats förutom lackering, utan rullar i bruksskick, om än bra sådant. Kromet på stötfångarnas fästpunkter behöver ses över.

 

Ägarhistorik  
1968-1976 Första ägaren, Edouard Bandelier, köpte bilen 10 oktober 1968 av Bahnhof-Garage AG i Basel, Schweiz. Edouard lär ha haft dålig rygg och ville ha bättre förarstol. Därför beställdes bilen med ortopediska framstolar.
1977-1978 Edouard sålde tillbaka bilen 1976 till bilfirman i Basel som mellanskillnad för en ny bil. 1976-04-30 såldes bilen till en Dr. Mario G. Howald som dock hade den i bara ett år. Howald betalade 15.500 Schweizerfranc och bilen hade 90.000 km som mätarställning. Howald hann i alla fall byta till en vit ratt och den gamla svarta blev kvar hos honom ända till slutet av 80-talet, den den överlämnades till Ola Erici - så ratten har jag.
1978- ? Dr. Mario G. Howald köpte 1978 en 280E och bilen kom i en ny ägare vid namn Max Fasler. Här slutar också den kända historiken av de kommande 9 åren. Det man vet är att bilen kördes bilen 43.500 km på åren 1977-1987, så den lär inte ha använts flitigt, kanske stått stilla i perioder.
1987-2000 12/5 köpte Ola E bilen av firma Garage Roland Affolter i Schweiz, en firma som idag förnippas med Lamborghini, men då även Porsche, Mercedes-Benz och Ferrari. Ola betalade 10.000 Schweizerfranc och bilen hade 133.500 km som mätarställning. Han tar sedan bilen som flyttgods till Sverige och 1989-11-22 registreringsbesiktigas bilen i landet..
2000 - Mats Brunberg, www.w111.se. Mätarställning 153.857 km vid köpet i Malmö 2000-06-13.

 

 

Tillval i produktionen 302 - ORTHOPÄDISCHE FAHRERLEHNE RECHTS. Detta är konstigt för bägge framstolarna har ortopedisk justering av svanken.

811 - LAUTSPRECHER IM HECK. Dessa Blaupunkt sitter kvar i bilen. Radion en Blaupunkt Frankfurt är tyvärr borta.

 

Övrig utrustning

  • Färg 542 - DUNKELROT
  • 4-växlad Automatlåda
  • Elektrisk sollucka
  • Tonad framruta
  • 1 nackstöd ursprungligen, kompletterat med ett till (från senare modell)
  • Elektrisk radioantenn
  • Svart läderklädsel

M-Test 2000-05-16 Innan köpet gjorde vi upp om att bilen skulle M-testas, kanske en åtgärd som man borde göra vid alla privata köp utan garantier. Vad utvisade detta test? Var det en pärla eller vrak? De 7 åren i magasinsförvaringen krävde verkstadsjobb för att den skulle vara körbar.

Men inget var av allvarligare karaktär så jag blev inte avskräckt.

Resultat av M-testet Många punkter, men de flesta är noteringar pga ålder. Rena fel som krävde verkstadsbesök var:

  • Bromsverkan fram och bak
  • Kablage (ej åtgärdat ännu!)
  • Laddningsspänning generator (ej åtgärdat)
  • Rostskydd
  • Bilbälten (ej åtgärdat)

Bilen fick en allmän "storservice" och bromsrenovering samt byte bränslepump och tankrengöring. Det senare kunde man inte hitta på M-testet eftersom motorn inte gick vid besiktningstillfället.

Mercedes-Benz, MB 280SE, W111, W112, 60-tals coupe, 280SE Coupe 1968, Historien om Mercedes W111, Zündapp KS100, Bosch mekaniska insprutning, Intermittent insprutning, K-Jetronic,  Motor M130, M129, M127, W187, W107, W108, W109, W114, W115, W123, W124, W126, Tabellbok Mercedes, Mercedes Service, Mercedes-Benz Klubben, AHK, MHS, Bilskrot, Junkyards, Bildelar, Spareparts, Mercedes Parts, Bildelsbasen, Biltema, Autoexperten, Hedins Motor, Tradera, Ebay

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)