Hem / Historia

Modell W112

Anpassad sökning

W112

Förstudierna till en ny modell att ersätta pontonkarossen, fenmercan ("Fintail", ,Heckflosse") startade 1957. Paul Bracqs intention var att skapa ett luxiöst fordon med topp-prestanda och skisserna benämdes ursprungligen "300SE". Det var en ersättning av 50-talets prestandamodell 300S.

 

Historia

När man insåg att man inte skulle hinna konstruera 300-motorn i lättmetall för sedan-modellen, ändrades projektets inriktningen 1958 till att göra en Coupé modell av 220SE.

Från mars 1962, kom 300SE i Coupé and Cabriolet-version, som ett komplement till den motorsvagare 220SE. I takt med att 220SE uppgraderas till 250SE och 280SE uppnådde man nästan samma prestanda som den åldrande 3-liters motorn.

Mer kommer framöver om modell W112.

Luftfjädring

Luftfjädringen skapades för att skapa mjuk gång.

Växellåda

Automatväxel var standard på 300:an i början med en utväxling på 4.1 i bakaxeln. Trots denna höga utväxling och tyngre bil, var 300:an ändå avsevärd kvickare än 220SE:n. Under 1963 kunde man även få manuell växellåda och nu hade man ändrat utväxlingen till 3.69 och tillval 3.92.

.

Skivbromsar 1962 .

Dunlops skivbromsar på alla 4 hjul blev standard 1962, precis som för Sedan-modellen.

 

 

Större fälgstorlek

14 tum ersatte 13 tum för att få bättre kylning av bromsarna.

Motor 300SE

 

Utfasning av modellen 1967 Den nya 280SE som släpptes hösten 1967, kom att ersätta både 250SE och 300SE-modellen som toppmodell, bortsett från 600:an..

Totalt tillverkat antal: 3.127

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)