Hem

Mina tidigare Mercedes

Anpassad sökning

50-talare

MB 170 Va 1950

Visst var den tuff, den "gamle", men så ålderdomlig att köra. Minns att jag bl a bytte trägolven mot nya.

 

Hur började det?

1973, då ung studerande, köpte jag min första Mercedes. Sålde då den uttjänta familjebilen, en midnattsblå Volvo PV 544 av 1960-års modell. Jag hade lockats av stjärnglansen och trodde att en 50-tals Mercedes vore en bra bil att äga.

Det började inte så bra. Såg en annons på vintern 1973 om en 220 1952, med vinröd garagelackering för 4.000 kr. Den ville jag bara ha. Problemet var att bilen,som stod i ett garage i Kallhäll, inte gick att köra. Motorn hade fastnat då glykol runnit in i densamma! Vi gjorde några misslyckade försök att försöka dra igång motorn i samband med bogsering (!), men det gick inte och tur var väl det.

I samma veva annonserade Kurt Hedman ut sin 170 Va 1950 och den bilen fick bli substitut för 220:n.. Men för en yngling var denna 30-talskonstruktion inte någon önskedröm. Körde bilen i 2 månader, sedan dök det upp en annons i DN på en grå 220 1952 , med apelsinskalslack. I Högdalen blev den min för 6.700 kr. En termins studielån.

220:n satsade jag "allt" på och näst intill helrenoverade, med blygsamma medel. Det blev en vacker "udda" bil, som jag dock aldrig blev nöjd med. Efter mycket våndor och 10 års stillastående i garaget såldes bilen till Tyskland 1996. 23 års ägande, en halv mansålder, en bil. Här hade Mats Mercedes-era kunnat sluta om inte en 280 SE Coupé dök upp 2000 i Malmö. Men det är en annan historia, som allt detta handlar om.

 

220 1952

Mercedes-Benz W187

Mercedes-Benz 220 är en personbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan juli 1951 och augusti 1955.

Mercedes-Benz hade små medel för produktutveckling efter andra världskriget. Efter att ha tagit fram 170 S, i stort sett baserad på förkrigsteknik, koncentrerade man sig på den stora 300:n. Men man jobbade även på en ny mellanklassbil, den modell som senare under femtiotalet skulle bli 180 och 220. Motorn till den senare, en liten sexa med överliggande kamaxel, var klar långt före resten av bilen och Mercedes beslutade att dra nytta av detta genom att lansera en interimsmodell i väntan på den nya bilen. W187 skapades snabbt genom att placera den moderna motorn i den ålderdomliga 170 S-modellen. För att få plats med den större motorn försåg man bilen med en ny front med inbyggda strålkastare. De exklusiva tvådörrarsmodellerna såldes nu uteslutande med den nya motorn. Dessa fortsatte att tillverkas ett drygt år efter att sedanen i maj 1954 ersatts av den nya W180 220. Under detta sista tillverkningår byggdes även en coup&eacute i endast 85 exemplar.

Produktionen uppgick till 16 154 st sedaner och 2 360 st tvådörrarsvagnar.

 

Modell Motor Cylindervolym Effekt Bränsle
220 M180: 6-cyl radmotor ohc 2195 cm³ 80 hk Solex-förgasare
   

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)