Historien om Mercedes-Benz Coupe - 1961-71

Google
 

Avgassystem

 

Nytt avgassystem

För några år sedan började jag få hål på det system som satt på bilen. Lappade provisoriskt med tätningsmedel och tunna plåtar, men till slut höll det inte längre när det började pysa i skarven till bakre dämparen. Självklart att först sätta in rostfritt, men ett sådant skulle behöva specialtillverkas och tid bokas hos t ex Raka Rör eller Ferrita. Var lite skraj för att rostfritt skulle ge ett metalliskt ljud som jag inte skulle förlika med mig. var också lite nyfiken på Raka Rörs specialdämpare som sänkte c/o värdena och ökade prestandan - avgaserna virvlade i en förkammare vill jag minnas.

Valet föll på ett originalsystem som inte var rostfritt.

Avgassystemet monterat

21 maj 2007 - Idag kom jag igång igen. Köpte ett nytt system, ett BOSAL i våras, som nog i och för sig har rätt passform, men jag var inte nöjd med markfrigången under detta. Pendelaxeln gör att de 2 krökta rören hänger ned främre dämparen. Har tagit loss systemet för 3:e gången och ska försöka hänga det perfekt. Monterar en ny upphängning från WALKER strax framför den främre dämparen för att få systemet på rätt höjd innan jag börjar med krökarna och den bakre dämparen.

Extra upphängning


Lite trixigt när man är själv, ska ligga på rygg och samtidigt passa in systemet.

Markfrigången innan var runt 14-15 cm utan last, något under de 16 som det ska vara med 3 personer i bilen . Upptäckte också att fjädrarna bak måste ha mattats trots att de ser sprillans nya ut, men åren sliter även om bilen står still. Detta kan göra att golvet kommer närmare. Har 69 cm på höger sida och 66 på vänster, från golv till skärmunderkant.

 

28 maj 2007 - Tog mig i kragen och fick så ordning på systemet. Med en extra upphängning strax före den främre dämparen kunde jag pressa upp dämparen lite högre och få till det bättre med rörböjarna under bakaxeln. Om man jobbar ensam och ligger halvt illa till under bilen blev det mer precist att göra så här. För när sista dämparen sköts på rörkrökarna fixerades systemet i ett läge som det blev svårt att ändra efteråt. Nu fick jag till det med originalupphängningen strax framför bakre dämparen som fick sitt rätta läge.

 

Dämparna på plats och rörböjen under bakaxeln

 

 

Återstår när bilen är på hjulen igen hur det ser ut.

 

 

 

Främre dämpare

 

 

Framifrån ser man hur dämparen ska hänga så rören fungerar under pendelaxeln utan att slå i vid maximal fjärdrng.

 

 

 

 

 

Piporna på plats - visst ser det skönt ut?

 

Nu sitter dämparna på plats.

Ljudet låter bra - lika maffigt och tungt som förut. Det här är en 60-tals Merca med pondus och råhet i den raka 6:an, en sång som kan vara lika vackert som en pluttrande V8:a.

Lackade upphängningen och värmeskydden med guld och systemen är silvrade. Nya gummin som krävde sin "man" för att kränga på, men stabilt blev det. Känns som att det sitter som i ett skruvstäd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se