Hem / Teknik

Insprutningssystem

Anpassad sökning

Kontroll av spridare

Spridare

Spridare bortmonterade

26/1 2008

Ulf och jag monterade bort spridarna för tryckprovning. De har troligen suttit i 40 år nu och en kontroll av tätheten kan vara bra. De lossnade utan problem, även om de satt fast och det långa Bachoskaftet kom till användning. Verktyg för att lossa spridarrören finns hos Hazet. 17 mm hylsa med klo, art nr 2770-3. Finns att köpa hos bl a Spekuma. Hemsida http://www.spekuma.se/ . Samma verktyg används för ventilerna. För att ta bort spridarna når man lätt med vanlig 19 mm hylsa

Spridare innan bortmontering

Bosch DC 8 C 45 R 2

Insprutningstryck som nya är 17,5-18,5. Begagnade får vara 15,0-18,5. Ska bli spännande att se hur bra de är.

1/2 2008. Spridarna tryckprovade och höll måttet. Boschverkstaden El & Diesel i Bandhagen kollade dem för 326 kr. Med nya kopparbrickor och ett moment av 3-3,5 kpm sitter de på plats igen i cylinderlocket. Detta gäller motorn M 130.

 

Rören från Inprutningspumpen som leds till spridarna

Bosch mekaniska insprutning Hur genialt den mekaniska insprutningen fungerar kan man läsa i Ola Kristoferssons utomordentliga kompendium som har blivit något av en bibel för mig. Måste erkänna att jag är fashinerad av tekniken och jag har fått Olas godkännande att delge andra kompendiet i länken. Om det är någon som har en trasig 6-kolvs Insprutningspump så hör av dig. Den skulle passa i vitrinskåpet.

Provbänk för test av Insprutningspump Ingemar Andersson har byggt en egen provbänk för att testa sin Insprutningspump till en W112.014 300 SE 1962. En helt otrolig skapelse. Allt är möjligt med klurighet.

Lackning av spridarrör Trött på att se motorn grå! Framför allt blir de metallrena ytorna fläckiga efter ett tag. Har inte haft möjlighet att lämna bort för eloxering eftersom jag då måste riva så mycket, så det blev sprayfärg istället - en favorit är Biltemas motorfäg i guld som inte rinner och täcker fint. Ytan är lite ömtålig, men med klarlack så ska den förhoppningsvis hålla bättre. Mycket att täcka med tape, men det går om man är ihärdig.

CO - värden Jag har problem med för hög CO. Nedan kan man se de senaste provvärdena. Enligt tabellboken ska M130 ligga på 2.0-3,5 vid 750-800 varv/min. Det finns en reservation som man skriver:

"Går motorn inte oklanderligt jämnt med inlagt körläge (automatlåda) och samtidig sväng med servostyrningen liksom inkopplad klimator på tomgång, kan avgasvärdet på tomgång ställas in till med det högsta tillåtna värdet 4.5 + 1% CO"

1989 - 1.1 ? vid 14.600 mil
1993 - 5.4   vid 15.262 mil
2000 - 5.1   vid 15.387 mil
2002 - 5.2   vid 15.716 mil
2004 - 9.1   vid 15.958 mil  efter en vinter i fuktig lada.
2004 - 7.0   vid 16.006 mil underkänd igen!
2004 - 4,9   vid 16.050 mil   (Hedins i Enköping ställde det som gick, ventiler, justerade pumpen)
2006 - 6.2   vid 16.207 mil  (Godkänd för man hittade en regel att import fick ha 7.0 - Tack!!)
2008 - 4,5 vid 16.584 mil (Vi började på dryga 6, men med envis besiktningsman tog man sig tid att med min hjälp skruva ned CO:n på insprutningspumpen). Klart bästa jag haft och sedan 80-talet.

Har köpt Gunsons co digital tester för att ha bättre möjlighet att skruva och kolla resultatet. Ska nu kolla om den senaste besiktningen och Gunson pratar samma språk.

Motorrummet klart för montering av kylaren.

CO - mättips från Ola Kristofersson Vad gäller CO halten och Gunson så tycker jag att det finns bättre alternativ idag som ligger helt i linje
med en hobbymekares budget. Man svetsar helt sonika in en M18x1,5 studs i avgasröret, skruvar på en lambdasond där och kopplar till en enkel liten krets. Vips så kan man se om man kör fett eller magert. 500 spänn, allt inkluderat.

Vill man lägga ut 5 a 10 ggr så mycket så köper man en färdig bredbandslambdaapparat. Installeras likadant och med den kan man se lambdavärdet kontinuerligt. Den säger ingenting om HC elller NO, men om lambdavärdet är korrekt och motorn i bra skick så är CO, HC och NOx låga.

Vad gäller acceptabelt CO värde så är det tyvärr så att man får lov att trimma in på ca 3-4 % på tomgång och så MÅSTE man dessutom justera även på dellast och fullast. Annars får man ganska säkert ryckningar i motorn p g av för mager blandning vid högre varv/belastning)

.

Låg belastning vis 1500-2500 varv är vanligt, och otrevligt/skadligt då det lätt slår i bilens kraftöverföring.
Jämngas körning i 50-70 på plan väg utan vind i högsta växeln är en bra test.


Lösningen är idogt skruvande med bredbandslambdasensor och så får man acceptera 3% CO.

Den riktiga lösningen är dock att bygga om till elektronisk insprutning med sluten reglerkrets. Det är dock ett projekt som är ganska krävande och som enligt puristerna " fördärvar fordonet, det är ju inte längre original ".

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)