Hem / Teknik

Klimator

Anpassad sökning

Frigiking eftermarknads A/C

A/C i bilen - en utmaning!

Hur kom tanken upp? Behövs en A/C i en bil i Sverige? Kanske har man blivit bortskämd på äldre dagar att ha komfort i bilen och varför inte i gammelbilen. För några år sedan var en A/C till salu via Arne Malm och det tände nog gnistan. Förra våren 2007 annonserades en A/C ut av Stefan Arnesson och nu slog jag till. Var det bra eller dåligt köp?

En sak är säker - det finns nästan inga att köpa på marknaden idag, som Ebay och Tradera etc. På så sätt är det ett unikt tillval, svårt att hitta. Kanske man man botanisera på en skrot i USA, men att hitta lämplig W111 Coupé är nog inte lätt heller.

Denna A/C kommer från en 1969 importerad från Staterna.Bilen går mest på sommaren och jag tycker man ha lite bra komfort inne i bilen även då. Vi har hund också, så sitta i drag är inte det bästa. Öppen taklucka eller sidofönster blir så brusigt vid högre farter.

 

11/1 2008

Nu har jag bestämt mig för att montera A/C:n jag köpte till bilen 2007. Lämnade in kompressorn för översyn. Det är en utbytes från 1986 och vi ska försöka renovera den i första hand för att bibehålla originalitetet. De nya utbytes lär vara svarta. Denna är också utbytes från originalet 1969.

Kondensorn ska provtryckas och vätskebehållaren ska bytas ut. Alla slangar byts till nya lite smäckrare.

Utbyteskompressor från maj 1984.

 

.31/8 2008 - Jag har fått indikationer på att York-kompressorn ska gå att använda, men man bör byta packningar i den. I min W123 sitter det också en York, ev kan man testa med den, men förmodligen är det bättre att köpa en ny modern kompressor än att renovera (kostar lika mycket) den gamla.

Jag har fått tag i ett nytt termostatlock. Ska pröva med detta om fästet till kompressorn passar med detta. Snart är det dags att börja titta på grejorna igen och provmontera.

 

Jobbet påbörjat 2008

Kullager till spännrullen

Klimator isärplockad

Det sitter ett kullager i en spännrulle för remmen till Klimatorn. Godset som lagret är monterat i heter 115 132 0140, alltså från modell W115. Spännrullen sitter vid fördelaren på den "bracket" som kompressorn är monterad på. Kullagret är ett SKF fast tillverkat i Italien av RIV. Det har gett upp så det ska nyanskaffas. Fick tag i ett nytt passande enradigt spårkullager. Det är ett FAG med nr 62302.2RSR. Måste pressas på remskivan med verktyg.

Remdrift Klimator Remskrivan som driver vattenpumpen och generatorn måste bytas till en med ytterligare en remskiva. Till 111:an ska det vara en rem som är 12,5x1375 mm. Beställde remskivan 21/2. Olof Ekbohm ombesörjer detta och skivan kommer från W108 som har samma M130-motor. Artikelnummer 108 466 04 15.

. KompressorBortlämnandet för renovering har blivit försenat. I slutet av feb går den till verkstad för kontroll. Känns inte bra att tiden går.

Nystart på projektet 28/2 2008 Klimatorprojektet går in i en ny fas. York-kompressorn fick sin dödsdom idag. Igår fick jag veta att det var dyrare att renovera än att köpa ny. Kondensorn visade sig också behöva bytas. Allt till ett ganska högt pris.

Lyssnade med AirCond-center (lite specialist på eftermontering i gamla bilar) vid Tanto för att få mer info från en "expert" på området, om det var värt att gå vidare. Man sa att York-en inte kan användas med nytt köldmedia. Den "kan" fungera en tid, sedan går den sönder. Då är det minst 6.000 kr i sjön! Tvåkolvskompressorns gamla grundkonstruktion gör den klen invändigt för att klara det högre trycket av det nya mediat. Man rekommenderade nya 10-12 kolvskompressorer som startar omärkt. York:en är dessutom tungstartad tack vare att den bara har 2 kolvar. Den ger i sämsta fall vid klen motor sån kick i bilen att man kan tappa kraft vid omkörning.

Nu monterar jag remskiva, kompressorfäste och enhet inne bilen. Sedan hjälper AirCond-center till med slutmonteringen, och det känns bra. Får en riktigt bra funktion av detta till inte allför dyrt pris.

27/3 2008. Lutar alltmer åt att jag monterar grejorna i bilen när jag fått remskivan, men inte aktiverar hela jobbet förrän tidigast i höst. Rör sig trots allt om c:a 15.000 förutom de pengar jag redan lagt ned. Vem tyckte det var fel med öppen taklucka som brusar??

Det roliga är att nyförvärvet, W123 280 CE har klimator med York monterad, fast inte fylld i dagsläget. Här kan jag se hela konstruktionen.

York-kompressorGamla York:en

Projektet tar paus Maj 2008 - Lika bra att erkänna att jag inte går i land med detta i år rent ekonomiskt. Handlar om runt 15.000 kr för kompressorbyte, slangar, torkfilter och kylaren. Remskivan sitter på plats, men jag måste byta ut termostatlocket som inte är original. Mitt har fel vinkel så det slår i kompressorfästet och kunde därför inte få dit detta när kylaren återmonterades.

Gamla och nya remskivan, den högra för klimatorn.

7/2 2008. Idag plockade jag isär de sista delarna av klimatorn. Den del som sitter inne i bilen och är den "exklusiva" del som kostar massor av pengar idag. Resten är bara delar som kan köpas relativt billigt på marknaden. Fast när jag tittar på innekonsolen är den inte så speciell heller, inte värre än att man kan tillverka en sådan själv. Min är en Frigiking från 1969, ett plasthölje med skinnimitation och 2 vridbara spjäll. Kylelement och stark fläkt som driver in kylan i bilen. 2 rattar, en för val av kyla och en för fläkthastigheten är det enda.

Frigiking klimator-panel

Klimator innepanel isärplockad

Provkörde fläktmotorn och den fungerade ypperligt. Funderar på att klä plastpanelen med träfanér och återskapa instrument-brädans träfärg. Kanske också ta fram skinn istället för den vinyl som sitter där. Måste då återskapa en logga att sätta på.

Del av innepanelen

8/3 2008. Skalet som omsluter innedelen har 2 avtappningshål i botten där kondensvatten ska sippra ut. Lite ytrost som jag behandlade. Sitter också pålimmat en ljuddämpningsmatta som fästes där den släppt. Nu ska alla detaljer lackas upp och sättas ihop igen.

Skal till klimator

Ny remskiva Äntligen har jag fått den efterlängtade remskivan, beställd från Tyskland. Gissa om den var efterlängtad. Här finns en liten skillnad på remskivan för 220SE har jag hört. Där sitter remmen till servopumpen och vattenpumpen nära varandra, medan 280-motorns remskiva har en distans för klimatorremmen.

Ny remskiva med klimatorspår - Klicka för större bild! Vill du se hur remskivan ser ut i förstoring och artikelnummer - klicka på bilden!

 

 

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)