Hem / Teknik

Motor

Anpassad sökning

Motor M130.980 till 280SE

Mercedes Benz M130 var den sista och största av de "medelstora" raka 6-cylindriga motorerna med enkel kedjedriven överliggande kamaxel. Det var en motor utvecklad under många år, från ursprunget M180 från 1951, men förbättrad under årens lopp. Cylindervolymen var 2778cc, som erhölls genom att öka 2,5-liters versionen med 4mm till 86.5mm, medan slaglängden var kvar på 78.8mm. Detta var den högsta möjliga utvidgningen av motorn, med tanke på de begränsningar av blocket, för att inte vattenpassagerna mellan cylindrarna skulle orsaka för dålig kylning.

 

220 SE - M127-984 1961-65
250 SE - M129-980 - 1966-67
 
2195 cm³ 120 hk
2496 cm³ 150 hk
280 SE - M130-980 1968-71
280 SE 3.5 - M116-980 1970-71
2778 cm³ 160 hk
3499 cm³ 200 hk

Den första 6-cylindriga motorn hade beteckning M180 (180.920) och var på 2195 cc med 80hp. Den presenterades på Frankfurt Motor Show i september 1951 tillsammans med den nya 3,0 liter M186 "stora" raka-6:an. Motorerna hade en överliggande kamaxel som drevs av dubbla kamkredjor. M180 användes i modellserien W187 220 Sedan (ägde en sådan 1973-1996), Coupe och Cabriolet (typ A och B) från 1951 till 1955, och W105 219 från 1956 till 1959, den senare M180.920 gav runt 100hp med dubbla förgasare. Ponton-seriens 6-cylindriga 220 Sedans, Coupes och Cabriolets från 1955-1959 använde den uppgraderade insprutningsmotorn M180.924 på 124hp.

Dessa motorgeneration "levde" i 20 år till 1971. Den sista bilen var en W108 280SE i M130E (130.980) med bränsle-insprutning och i M130V i förgasarversion till 280S och den mindre W114 250 / 8 (2,8). Ersättaremn blev sedan M110 med dubbla överliggande kamaxlar.

Bosch mekaniska 6-kolvs bränsle-insprutningspump som kom i W111 250SE Coupé och Cabriolet 1965.

M127-984 - motor till 220SEb

Med Bosch mekaniska bränsleinsprutning 1958 höjdes kapaciteten på 2,2 liters motorn till 113-134hp. Motorn döptes till M127 och var monterad i de sista av de Ponton-modellerna, den sällsynta 1958 W128 220SE, varav färre än 4000 producerades. M127 blev basen i den första serien (1959-1965) av W111 "Fenan" ( "Fintail" eller ,"Heckflosse") 220SE och 220SEb modeller.,Bokstavsbeteckningen "b" med liten bokstav, har lagts till för att differentiera Fintails från tidigare Ponton-modeller. Insprutningsversionen av M127 använde en mekaniskt styrda två-kolvs bränsleinsprutningspump.

M129-980 - motor till 250SE

1965 presenterades den "Nya Generationen" eller / 8 modellen. W111/W112 Sedanen (4-dörrars) ersattes av W108/109 chassiet - bortsett från W111 220b/Sb/SEb som utökades till 2306cc i modellen 230 och 230S. Sista året M180.motorn producerades i W111-modellen, var 1968. Två-dörrars W111 coupé and cabriolet fick den nya större motorn M129 1965. M129 var mellanmotorn på 2,5 liter (2496cc), som förgasarversion och bränsle-insprutning i W111 250SE två dörrars modellerna. Den extra kapaciteten erhölls genom att förlänga stroke med 6mm till 78.8mm. Insprutningsversionen av M129 var försedd med ett mekaniskt styrda sex-kolvsbränsleinsprutningspump.

M130-980 - motor till 280SE

Mercedes Benz M130 var den sista och största av de "medelstora" raka 6-cylindriga motorerna med enkel kedjedriven överliggande kamaxel. Cylindervolymen var 2778cc erhölls genom att öka 2,5-liters versionen med 4mm till 86.5mm, medan slaglängden var kvar på 78.8mm. Detta var den högsta möjliga utvidgningen av motorn, med tanke på de motorblockets begränsningar för att inte försvåra kylningen av motorn.

M116-980 - motor till 280SE 3.5

Två dörrars W111 Coupé och Cabriolet fortsatte att produceras ända till 1971. Tillverkningen av W112 300SE Coupé och Cabriolet hade dessförinnan avslutats under 1967. Tomrummet efter denna motorstarka och kromfyllda modell fylldes så med en nykonstruerad 3.5 liters V8 på 200hp.

.

.

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)