Hem / Teknik

Servicearbeten

Anpassad sökning

Serva bilen själv?

Du som är inne i bilhobbyn gör det säkert redan. Dessutom finns mycket bra litteratur för bilarnas service. Se nedan.

När bilen slutade gå som bruksfordon för många år sedan, tror jag i många fall att den regelbundna servicen upphörde. Kör man några hundra mil om året, tappar man kontrollen på bilens kontrollpunkter.

Är man oteknisk eller stött på svårare fel finns det ännu Mercedes-verkstäder som klarar bilen. Kunniga entusiaster finns också att rådfråga. Prata med medlemmarna i Mercedes-Benz klubben. Tipsa gärna mig om verkstäder så kan jag lägga ut länkar till dessa.

Bilarna i sig är ganska okomplicerade. Möjligen är det den mekaniska insprutningen som kan börja spöka, framför allt om någon pillat på denna utan tillräcklig kunskap. Dåtidens mekaniker klarade dessa, men är ofta pensionerade idag.

Min bils Servicehäfte från 1968.

Första servicen vid 1.046 km 3/12 1968, enbart olje+filterbyte.

Inte många som kanske har kvar sina Servicehäften. Mitt tycks vara en överföring till ett 70-talshäfte för W116-modellen. Allt är ifyllt av samma verkstad 1968-1976 som troligen hade hand om bilen då, sedan kommer det verkstäder på andra orter, med sista notering i Sverige 1988 vid 141.010 km.

Mycket roligt att ha detta häfte.

 

 

Bilens fiende nr 1 - står still för mycket

Den körs för korta sträckor. Stillaståendet torkar ut packningar, gummibussningar, rostangrepp i bromsoken med anliggande bromsar, rost i avgassystemet som inte torkar ur. Åker man därefter på den efterlängtade träffen 30 mil bort, så kan allt hända. Enbart godkännande från Bilprovningen är ingen garanti för felfri gång. Känns det igen??

- Vem vill stå efter vägen med klenoden och meka, men har tyvärr råkat ut för det.

Bilens fiende nr 2 - gammal bensin i tanken

Modern bensin innehåller tillsats av etanol. Den är aggresiv mot material i systemet. Dessutom kan det bildas en gelé som kan störa tillförseln av bränsle.

Enligt OKQ8 ska man ha full tank på hösten eller helt tom. Finns det luft i tanken faller oktantalet fort. Idag används gasen butan istället för bly. Om den utsätts för luft blir motorn svårstartad på våren.

Källa: Klassiker nr 10 2009

 

Litteratur till hjälp

 

 

Verkstadshandbok

Verkstadshandboken utgiven av Philipsons Automobil AB (pärmrygg till vänster) är ett måste om man kan få tag i ett sådant exemplar. Den finns i 2 band. Philipsons gav också ut häften för de olika modellerna som avhandlade olika reparationsmoment, men den stora Verkstadshandboken är mer heltäckande och mycket detaljrik med bra bilder och text..

Man kan också beställa eftertryck av orginalböckerna hos Mercedes-Benz Classic Center Techische Litteratur för rimligare slant än 60-talets originalböcker (bild till höger). Så kostar t ex Werkstatt-Handbuch 100 €, men då på engelska eller tyska. Philipsons "bibel" kostar två-tre gånger, om du lyckas hitta sådan.

Sedan finns ju Haynes Owners Workshop Manual. Har ett ex från 1978 (till höger) som avhandlar 250 och 280 modellerna av W108, 111, 113 och 114. Tycker dock att det är dålig kvalitet på bilderna (som i alla Haynes), men texten är ok. Kostar några hundralappar.

En "light"-version är Lyrestads bilböcker. Liksom Haynes finns de till alla märken. Deras Reparationshandbok nr 7 innehåller det viktigaste. Min upplaga är från 1975. Ett charmigt inslag i boken är att man "köper renad olja från Skandinaviska Oljecentralen som också tar spilloljan"! Vilka tider! Leta bland antikvariat eller på nätet efter nr 7. Också för max några hundra.

 

 

 

s

Lyrestads MB-service nr 7

 

Serviceintervall

 
  • Vilka service-intervall gäller för bilen?
  • Vad kan jag kontrollera själv?
  • Bilprovningen hittar fel i styrleder, glapp, rost, bromsfel, men ska jag överlåta till dem att felsöka?
  • Var sitter alla smörjnipplar?
  • Oljebyten är förstås det viktigaste.
  • Vilken viskositet ska oljan ha?
  • etc.

Men också:

  • Lämpliga kontroller innan bilen tas i bruk på våren.
  • Kontroll inför vinteravställning.

På denna Teknik-sida (Servicearbeten) ska jag ge tips, baserade på Serviceböcker från den tiden, men också andra tips..

Servicehäfte, tryckt i nov 1964. Har tilhört en W111-12, dvs en 220SE Sedan med chassienummer 155407. Såldes 30/6 1965 till Axel Bergmark & Co AB av Philipsons i Göteborg Bil AB på Hisingen, men sista noteringen är redan 8/9 1966 vid dryga 20.938 km.

Undrar om denna bil finns kvar och varför hade en 4-dörrars Servicehäfte prytt med en 220SEb Coupe?

Fynd från ett antikvariat.

.

 

Die richtigen Pflegemittel - für Ihren Mercedes-Benz 1968 års broschyr hur man vårdar sin Mercedes-Benz. Läs mer!

Mercedes-Benz Bilvårdsprogram 1968

Om mig | Site Map | Privacy Policy | Kontakta mig |

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)