© 2008 www.W111.se

 

BRYTARSPETSAR

Brytarspetsar - lagade med koppartråd

Exempel på provisorisk lagning med koppartråd av haverade brytarspetsar.. Det var väldigt viktigt att tråden inte kom åt godset någonstans för då startade inte bilen alls.

 

Den 10 maj 2008 körde jag och bekanta med varsin 280 SE Coupé i MHS Lopp60/70 i Roslagen..

Någonstans på småvägarna åt Vätöhållet så fick Kjellkvist Merca motorstopp, mitt på den smala vägen, men några raska Volvo-killar i 140:n bakom tyckte synd om kärran som kom att blockera vägen. Vi fick hjälp att försöka dra runt motorn för hand så nocken kom rätt. Diagnosen att det var brytarna som trilskade var korrekt. Det fanns inget avstånd!

Har varit med om detta tidigare med skruv som lossnat. Efter några mil till kom nästa stopp och skruven kollades igen. Vi förstod ingenting - den var ju redan åtdragen!

Fram till Elmsta och Roslagsmuseet där första kontrollen och enda pausen var, gick det sedan bra och vi trodde att det hela var över. Efter välbehövlig vila "hoppade" vi av rallyt och styrde kosan mot Grisslehamn. En underbart solig dag, kanske inte så varmt efter kusten, men trevligt var det att se och köra bilarna i nya trakter..

Hemvägen tänke vi oss via Östhammar och sedan Österbybruk. Men nu började problemen på riktigt. Med c:a 3 mils mellanrum sackade bilen och tappade orken, sedan kom en baktändning som vi som låg bakom tydligt såg. Stopp igen! Nu hittade vi felet!

LÅSRINGEN fanns inte!

Med en bit koppartråd som jag turligt nog plockat med mig dagen innan (onda aningar) samt en bit hårdpapper- så kunde vi hjälpligt laga felet. Men det höll inte perfekt.

Kvällen och mörkret närmare sig. Än var vi långt hemmifrån.Vi kom till Uppsala vid 22-tiden och fick det sista motorstoppet i en rondell. Tack och lov har min Merca varningsblinkers!Vi upptäckte att det var skillnad så den kan vara ett tillval.

Tack vare en osedlvanligt ljum majkväll, kunde vi avnjuta Pingstmiddagen på McDonalds uteservering. 23.30 körde jag in kärran i garaget, bra trött.

Kanske 10 motorstopp totalt på grund av en "skitsak".

Trots allt detta körde totalt 40 mil denna dag - inte illa! Kjellkvist hade för övrigt fått startnummer 13!! Ulf påpekade detta vid registreringen att detta inte bådade gott!

Sens moral - håll dig till originaldelar (Bosch) till bilen. Det tjänar du på i långa loppet.

Låsring på plats på original Bosch

Var rädd om låsringen som ska sitta och spärra kontakterna! Har jämfört med Bosch-brytare till en Saab 99 och den hade ingen låsring, utan klarade sig tydligen bara med den låsning som sitter i bakkant och består av en plastsockel.

Bosch-brytare till Saab99 utan låsring

Anpassad sökning