Hem / Teknik

Byte Drivremmar

Uppdaterad 2009-04-02

Tips

Remmen till generatorn driver också vattenpumpen. Den har en viktig funktion för motorns kylning. Om den är sliten eller brusten, finns både risk för brott och utebliven kylning av motorn eller att den slirar och vattenpumpens skovlar rör sig långsamt. Det går inte att köra speciellt länge innan temperaturen rusar och motorn kokar, med fara för att topplocket slår sig. En bieffekt är också att generatorn inte laddar som den ska och batteriet urladdas.

Den andra viktiga remmen är den som driver servopumpen för styrservon. Den sitter utanför generatorremmen och måste tas bort för att komma åt den inre. Med andra ord, lämpligt att byta alla remmar på en gång innan haveriet. Min egen servopumprem var bra sliten utan att det direkt syntes, men vid jämförelse med den nya märkte man att den tappat i storlek. Styrservo fanns inte på de tidiga 220SE.

Rem för klimatorn, är den längsta av all remmar, över 1325 mm lång. Den går via kompressorn på motorns högra sida, får kraft från svänghjulet och vidare via en spännrulle längst upp. Även den sitter innanför remmen till servopumpen, mellan de två andra remmarna. Se bild nedan till höger.

Det finns angivet olika längder angivna på drivremmarna, beroende på typ av generator. Även att tjockleken på 9,5 och 12,5 har i vissa reservdelslistor bytts till 10 resp 13 mm.

 

Vid byte av kilrem skall spänningsanordningarna resp aggregaten, med vilka kilremmarna är spända, ställas i utgångsläge. Tvinga aldrig kilremmen under spänning eller med hjälp av skruvmejsel över remskivans kant.

Mycket viktigt är den exakta inställningen.

Dubbelremmen får endast bytas satsvis. De av tillverkaren sammanställda kilremsparen kan erhållas i satser genom vår reservdelsorganisation.

Det är inte lämpligt att montera två enstaka kilremmar!

Utbytta kilremmar skall efter provkörning eller tomgångskörning kontrolleras och vid behov efterjusteras. Genom förlängningen i början av användningen kan nya kilremmar slira, vilket medför en för tidig nedslitning av kilremmen, om det inte avhjälps. Kilremmarna skall spännas efter ca 500 km vägsträcka.

Källa: Verkstadshandbok - Personbilar från 1968 Typserierna 108-113

 

Dimensioner på drivremmarna:

Motor Typ A - Generator B - Servopump C - Klimator
M127 (220SE) 9,5 x 925 12,5 x 750
M129 (250SE) 9,5 x 925 12,5 x 750 12,5 x 1325
M130 (280SE) 9,5 x 935 12,5 x 750 12,5 x 1325
M189 (300SE)     12,5 x 1425

 

Källa: Tabellbok 1971, Återförsäljare reservdelar

 

Att kränga drivremmen över servopumpen var svårt, även fast infästningen i motorn lossades. Fick använda en träkil att spänna ihop pumpen och kränga på remmen genom att dra runt motorn med hylsa på svänghjulet. Kanske inte korrekt, men det fungerade. Remmen gled på fint utan åverkan.

Om man har klimator (A/C) i bilen måste en speciell remskiva anskaffas, som har plats för både servoremmen och A/C- remmen. Läs mer om projektet under A/C-konvertering.

 

 

 

Mercedes-Benz  Mercedes  MB 280SE  W111  W112  60-tals coupe  280SE Coupe 1968  Historien om Mercedes W111  Zündapp KS100  Bosch mekaniska insprutning  Intermittent insprutning  K-Jetronic   Motor M130  M129  M127  W187  W107  W108  W109  W114  W115  W123  W124  W126  Tabellbok Mercedes  Mercedes Service  Mercedes-Benz Klubben  AHK  MHS  Bilskrot  Junkyards  Bildelar  Spareparts  Mercedes Parts  Bildelsbasen  Biltema  Autoexperten  Hedins Motor  Philipsons  Tradera  Ebay  Styling  Motor  Mercedes Benz Diesels Autos SL

 

 

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)