Hem / Teknik

Byte av bränslepump

Uppdaterad 2009-05-22

Tips

Har varit med om 3 trasiga bränslepumpar 2008, på tre entusiastfordon. Två bränslepumpar tillhörande W111 och så min W123:a. 123:an blev inte stående, men hade lågt bränsletryck. 111:orna däremot blev stående.

Först Kjellkvists 280 SE Coupe 1969 som började spöka redan i maj 2008 under MHS Rally Lopp 60/70 i Roslagen, men vi förstod inte då vad som var felet. Hela sommaren felsökte vi, men så inför träffen i Söderköping uppdagades felet genom uteslutningsmetoden. Pumpen ersattes med en utbytes på verkstad.

Därefter Argéns vita 220 SE Coupe 1963 som skulle vinterparkeras i oktober. Bilen dog på vägen. Genom att slå på bensinpumpen med en hylsnyckel när den svalnat lite, ruskades den om lite och snurrade ytterligare någon mil, för att slutligen för att ge upp utanför vinterparkeringen.

Liksom 280:n hade de oförklarliga driftsstörningar hela sommaren. Som om den inte orkade i backar. Turligt nog klarades resan till Söderköping t/r utan problem.

2:a stoppet. Det var inte brytarna som vi trodde...
Tungt för Lena att skjuta in bilen utan motor, men startmotorn hjälpte till! En minut senare gick bussningen till växelväljaren sönder..!

Bränslepumpen är elektrisk och dyr! Räcker däremot upp mot 40 år. Den kostar runt 7.000 kr för en utbytes. Du lämnar din gamla. Ny betydligt mer.

Om tanken körs tom kan man behöva fylla på en 10-15 liter för att pumpen ska starta igen.

Pumpen till höger är av 1:a utförandet (stor typ).

Sedan blev de mindre. Den senare modellen har försetts med ett "by-passystem" som förhindrar att ångblåsor från bränsletanken leds genom hela bränslesystemet. Ångblåsorna trycks tillbaka genom by-passanslutningen, som är förbunden med ett T-stycke med bränslereturledningen till bränsletanken.

Koppla från batteriet innan pumpen demonteras.

 

Dags för byte av pump

Det går bra att ligga ute och arbeta när vädret är med. Att klämma ihop slangarna var lättare än att tömma en nästan full tank. Den gamla ser inte för kul ut. Har monterats liggande pga byte till större tank på bilen och då fanns inte utrymme att ha den stående som är brukligt.
Den nya bränslepumpen passas in i den modifierade upp-hängningen. Om man satt in den mindre pumpmodellen som sitter i t ex 280:n hade det blivit problem. Då behövs en adapter. Den nya bränslepumpen sitter perfekt och snurrar nästan ljudlöst.
... varför startar inte motorn ?? Felsökning hela vägen. Går pumpen baklänges? Kommer det bensin ur tanken? Trycker pumpen denna vidare? Kommer det bensin till spridarna? Till filtret? Till slut hittas felet. Bensin som åldrats i filterkoppen, så till den grad att motorn inte tänder på denna "soppa". Per Argén blir lättad!

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz  Mercedes  MB 280SE  W111  W112  60-tals coupe  280SE Coupe 1968  Historien om Mercedes W111  Zündapp KS100  Bosch mekaniska insprutning  Intermittent insprutning  K-Jetronic   Motor M130  M129  M127  W187  W107  W108  W109  W114  W115  W123  W124  W126  Tabellbok Mercedes  Mercedes Service  Mercedes-Benz Klubben  AHK  MHS  Bilskrot  Junkyards  Bildelar  Spareparts  Mercedes Parts  Bildelsbasen  Biltema  Autoexperten  Hedins Motor  Philipsons  Tradera  Ebay  Styling  Motor  Mercedes Benz Diesels Autos SL

 

 

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)