Hem Home / Teknik Technique

Utjämningsfjäder Rear axle compensation spring

This page is translated to english

Custom Search
 
Updated 09-Jul-2010

 

Bilen var sned - The car was oblique

Jag misstänkte utjämningsfjädern. Den var "bara" 18 år och uppvisade inget läckage. Bytte till stålfjäder för att pröva om det blev bättre - det blev det! Men kanske inte hela felet?

I suspect the hydropneumatic spring. It was "only" 18 years old and showed no leakage. But nevertheless, I switched to a steel spring to determine if this is a part of the problem - Yes it was (or part of it!?)

Höger sida innan - Right side before Vänster sida innan - Left side before

 

Urmontering av hydropneumatisk utjämningsfjäder (Boge-fjäderstav)

För urmontering av den hydropneumatiska utjämningsfjädern måste bakaxlens båda bärmarmar släppas ned.

Skruva ur båda insexskruvarna (8) vid högra kulleden.

Skruva bort sexkantsmuttern (7), drag därefter ut utjämningsfjädern och tag bort lagerringen (5).

 

Remove hydropneumatic type rear axle compensating strut (Boge )

Unscrew and remove both the socket headed screws (8) on the right-hand balljoint.

Unscrew the nut (7), pull out the compensating strut and withdraw the bearing ring (5).

 

Gammal hydropneumatisk utjämningsfjäder före borttag. Ingen synlig defekt.

 

Old hydropneumatic strut before removing. No visible defect.

 

Old hydropneumatic spring:

Article no: A111 320 03 99

 

New spring of steel:

Article no: A110 329 05 01

Stålutjämningsfjäder (ur- och inmontering)

URMONTERING: Bakaxlens båda bärrör måste vara avlastade.

Sätt i fjäderspännaren och spänn ihop utjämningsfjädern (3) tills hållaren (5) vid högra bärröret är avlastad. Fig 2.

Skruva ur båda insexskruvarna (6) för fastsättning av hållaren. Tag bort hållare och utjämningsfjäder.

INMONTERING: Kontrollera båda gummiringarna (2) och (4) samt hållaren (5).

Fäst hållaren rörligt med den inre av de båda sexkantskruvarna (6) och sväng den något utåt. Sätt in den förspända utjämningsfjädern, vrid hållaren inåt och skruva fast med 12 kpm. Olika tjocka gummiringar kan användas om man önskar annan höjd på bakvagnen.

Fig 1

Fig 2

Compensating spring (removal and refitting)

REMOVAL: Rear axles both axleshafts must be relieved.

Compress the spring (3) with a spring compressor. Fig 2.

Unscrew and remove the carrier at the right-hand end of the spring, by unscrewing the securing bolts (6). Detach the spring and the carrier.

REFITTING: Use the original or new rubber mounting rings. If the suspension is to be altered, rings of different thickness can be used.

Screw both headed socket screws with 120 Nm.

 

 

Source: SE: Verkstadshandbok 1968, Daimler-Benz Aktiengesellschaft och Philipsons Automobil AB / ENG: Haynes Owners Workshop Manual 1978 (230, 250 and 280).

>> Klicka för återgå (Click for Return)