Hem / Teknik

Ventiljustering

Uppdaterad 2009-01-25

Tips

Det går utmärkt att med hjälp av lite handkraft lyfta bort en vippa på M127, M129 och M130-motorerna.

Man tar först bort samtliga hårnålsfjädrar. Därefter sätter man den ventil man vill justera i helt stängt läge genom att dra runt motorn. Sedan kan man med hjälp av en grov skruvmejsel som man stöder mot lagerbock eller mot en öppen ventil
fjäder lyfta bort vipparmen genom att höja dess kulbultsände och vrida den åt sidan.

I min krafts dagar lyfte jag av vipparmarna med hjälp av en väl gymnastiserad tumme, men det var 30 år sedan!
Därefter drar man vipparmen  försiktigt bort från ventilen och ser till att tryckbrickan inte poppar bort.
Sen är det bara på med en hylsa på kulbulten och skruva, jag vill minnas att gängstigningen är 1,5.
Om man mäter upp vipparmsutväxlingen kan man sen räkna ut hur mycket man behöver vrida, i alla fall
kan man inbilla sig det.

Tyvärr brukar kulbulten vara sliten så att den är lika sfärisk som ett hästhuvud, så man får snällt prova sig fram!

(Tips från Ola Kristofersson)

 

 

 

 

 

 

© 2008 W111.se (established 27/12 2007)