Hem / Historia / W123

W123 280 CE 1977

Uppdaterad 2010-09-14

Motor

Motorerna M110.984/985 har liksom motor M117 (W107 och W116) en mekanisk styrd bensininsprutning med luftmängdsmätning (K-Jetronic) och ett kontaktlöst styrt transistortändningssystem.

Kompressionsförhållande 8:1 med kolvar med lätt välvd kolvtopp. M110-motorn saknar luftoljekylare, Kylning med Viscofläktkoppling och en fläkt med sex vingar.

Motoreffekt 156 Hk i Sverige-utförande med avgasrening vid 5750 Hk, annars 177 Hk vid 6.000 v/min. Två överliggande kamaxlar.

 

Fler motor-bilder

Den breda M110-motorn med dubbla överliggande kamaxlar
Luftfiltret dominerar motorrummet
York-kompressorn till A/C:n
Fördelare

Tandem huvudbromscylinder

Kylfläkt för Kondensorn bakom kylaren
Vacumslangar till motorn
Bränslepump
Bränslemängdfördelare
Coupé-linjeföring

 

Mercedes-Benz  Mercedes  MB 280SE  W111  W112  60-tals coupe  280SE Coupe 1968  Historien om Mercedes W111  Zündapp KS100  Bosch mekaniska insprutning  Intermittent insprutning  K-Jetronic   Motor M130  M129  M127  W187  W107  W108  W109  W114  W115  W123  W124  W126  Tabellbok Mercedes  Mercedes Service  Mercedes-Benz Klubben  AHK  MHS  Bilskrot  Junkyards  Bildelar  Spareparts  Mercedes Parts  Bildelsbasen  Biltema  Autoexperten  Hedins Motor  Philipsons  Tradera  Ebay  Styling  Motor  

 

 

© 2010 W111.se (established 27/12 2007)